• Wycieczki w latach ubiegłych

• Praga 2018

Rok 2018 na zawsze pozostanie w naszej pamięci. W czerwcu mieliśmy wspaniały rajd po Pradze czeskiej. Wyjazd do kraju naszych sąsiadów obfitował w doznania kulinarne i kulturowe – mieliśmy okazję spróbować specjałów kuchni czeskiej (knedliki, smażony ser czy czeski gulasz, a na deser miodownik), widzieliśmy Pragę w różnych odsłonach: zabytkowe Hradczany, Most Karola, Starówkę i piękną Katedrę św. Wita, a także nowoczesną dzielnicę, oryginalne rzeźby czy nietypowe wnętrze czeskiej biblioteki. Entuzjazm wzbudziły ściana Johna Lennona, na której zostawiliśmy nasz ślad, Tańczący Dom, galeria sztuki współczesnej i designu. Podróżowaliśmy śladami Franza Kafki i Davida Cernego. Czas w Pradze płynął tak wartko jak woda w Wełtawie, po której sunął nasz wycieczkowy statek… Praga z perspektywy pokładu wyglądała równie malowniczo jak z wieży widokowej, na którą wspięliśmy się mimo zaliczonych już wielu kilometrów wędrówki. Niestety, nic nie trwa wiecznie i nadszedł czas powrotu. Z żalem żegnaliśmy gościnne progi stolicy południowych sąsiadów, ale obiecaliśmy sobie, że na pewno jeszcze tu przyjedziemy…

• Wyjazd do Berlina i na Sylt 2018

Uczniowie naszej szkoły pojechali z rewizytą do kolegów i koleżanek z wyspy Sylt. Współpraca uczniów w ramach projektu „Reinefarth w Warszawie. Dowody zbrodni” rozpoczęła się, gdy grupa niemieckiej młodzieży z Westerlandu przyjechała do Warszawy. Nasz wyjazd rozpoczął się wizytą w Berlinie, zwiedzaniem miasta, spotkaniem w Bundestagu oraz warsztatami historycznymi w Muzeum Topografii Terroru. Kolejna część to pobyt w Westerland na wyspie Sylt, gdzie gościły nas niemieckie rodziny. Zostaliśmy ciepło przyjęci przez burmistrza oraz przewodniczącego Rady Gminy, spotkaliśmy się ze świadkiem historii, a także zwiedziliśmy atrakcje wyspy z przewodniczką. Na zakończenie mieliśmy szansę wziąć udział w lekcji surfingu (plaże Syltu są świetnie znane europejskim surferom). Więcej informacji o projekcie można przeczytać w języku niemieckim na portalu lokalnej gazety „Sylter Rundschau” pod adresem:

• Projekt edukacyjno - turystyczny Austria - Włochy 2013-2019

Projekt narodził się z potrzeby duszy i serca! Tak właśnie – jeszcze w roku 2013 nasze serca poczuły zew natury, a dusze łaknęły  inspiracji! Spojrzeliśmy na mapę i już wiedzieliśmy – jedziemy na południe Europy – ku magicznym austriackim Alpom i słonecznym brzegom Italii…Wśród najważniejszych celów edukacyjnych oraz wychowawczo – integracyjnych przyświecających wyprawie było poznawanie dziedzictwa kulturowego Europy oraz tradycji miast przygranicznych w Austrii i we Włoszech, kształtowanie tożsamości regionalnej w kontekście wartości europejskich, rozwijanie szacunku wobec innych wspólnot regionalnych, etnicznych i narodowych, poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia, w tym kształtowania umiejętności językowych oraz upowszechnianie aktywnego wypoczynku, turystyki, wyrabianie sprawności fizycznej i integracji międzyklasowej zespołu, poszanowania zasad współżycia oraz budzenia wzajemnej życzliwości i tolerancji.

Pierwszy wyjazd do Austrii i Wenecji niósł ze sobą bogactwo edukacyjnych doświadczeń i estetycznych wrażeń. Zwiedziliśmy austriacką Karyntię, obejrzeliśmy przygraniczne miasteczka włoskie, nawet udało się nam zamoczyć we włoskim morzu i poznaliśmy magię Wenecji! I to był strzał w dziesiątkę. Projekt rozrastał się i zwielokrotniał – w 2014 roku znów trafiliśmy w gościnne progi Karyntii, nie zapominając przy tym o powitaniu ukochanej Wenecji.

Potem już co roku jeździliśmy w te rejony Europy jak do bliskich znajomych – zwiększały się nasze umiejętności językowe, zdobywaliśmy wiedzę o kulturze, przyrodzie i historii krajów europejskich takich jak Austria i Włochy.

Ostatni wyjazd miał miejsce w roku 2019 w ramach IV już edycji projektu.

W ramach projektu w ciągu tych kilku lat zwiedziliśmy już południową Austrię, Wiedeń i północne Włochy (przygraniczne miasteczka i Wenecję). Jak przyjeżdżamy do Karyntii, każdorazowo nocujemy w malowniczo położonym pensjonacie na zboczach góry Gerlitzen, z której rozpościera się widok na jezioro i ośnieżone o tej porze roku Alpy. W ramach wyjazdu wjechaliśmy na Piramidenkogel, zobaczyliśmy Maltę - najwyższą tamę w Europie, austriackie jaskinie Obir, maszerowaliśmy malowniczymi szlakami Tschepaschlucht i Raggaschlucht, obejrzeliśmy historyczne miasta i miasteczka,  takie jak Villach, Velden czy Klagenfurt, średniowieczny zameczek; odwiedziliśmy wolno biegające makaki, zwiedziliśmy stolicę Austrii i bajkową Wenecję, oglądaliśmy zbiory muzeum Porsche. W Ossiach złożyliśmy należny hołd królowi Bolesławowi Śmiałemu. Przemieszczaliśmy się autokarem, ale także górską kolejką, pływaliśmy statkiem po jeziorze Ossiach, innym razem płynęliśmy tramwajem wodnym do Wenecji, ale większość czasu poruszaliśmy się pieszo po karynckich szlakach i choć z trudem, zdobyliśmy też szczyt Gerlitzen. A to dopiero część atrakcji… bo przecież jeszcze bawiliśmy się w gry terenowe, mieliśmy spotkania przy ognisku; w czasie jednego z wyjazdów oglądaliśmy nocną transmisję piłki siatkowej i kibicowaliśmy naszym sportowcom.  A nade wszystko zawsze godnie reprezentowaliśmy nasz kraj.

• Projekt edukacyjno - językowy w Barcelonie

• Grupa uczniów naszego liceum, pod opieką nauczycielki Joanny Koprek, uczestniczyła w projekcie edukacyjno-językowym w Barcelonie, w Hiszpanii. Głównym celem projektu było: zachęcenie uczniów z Polski do kontaktów i wymiany z młodzieżą z Barcelony, poznanie zwyczajów kraju partnera oraz przełamanie bariery językowej. Młodzież wykonywała konkretne zadania polegające na przeprowadzeniu wywiadów z mieszkańcami oraz uzyskaniu od nich odpowiedzi na pytania związane z miejscami, tradycjami, życiem codziennym i historią kraju. Ponadto codzienne zajęcia językowe i praca w grupach wzbogaciły leksykę uczestników projektu w zakresie języka hiszpańskiego oraz angielskiego.Grupa rozpoczęła spacer po mieście czytając wspomnienia turystów i mieszkańców z „Las Ramblas”. Podczas wyjazdu uczniowie zwiedzili najpiękniejsze zakątki i zabytki Barcelony, m.in.: Paseo de Gracia (gdzie mieścił się ich hotel) - jednej z najbardziej eleganckich alejek w mieście, gdzie znajduje się większość artystycznych i bardzo nowoczesnych budowli, jak: la Pedrera – ekstrawagancki budynek z wyjątkową fasadę i oryginalnym dachem, zaprojektowany przez Gaudiego, Casa Batllo, Casa Llo, Morera. Ponadto podziwiali Plaza de la Vila, Akwedukt na ulicy Calle Duran i Bas y na Plaza de la Catedral, Museo de Historia de Barcelona, mury miejskie (La Muralla), dzielnicą El Borne, kościół Santa Maria del Mar, Mercado del Borne, Parque de Ciutadella (gdzie mieszkańcy wspólnie spędzali czas na świeżym powietrzu, np. uprawiając akrobatyczną jogę, grając i śpiewając), Estación de Francia, Forat de la Vergonya, Sagrada Familia, Park Guell, Hospital de Sant Pau, Pałac muzyki Katalońskiej, Els 4 Gats, Plaza Espana, wzgórze Monjuic z widokami na miasto, stadion Camp Nou, Plaza Uniwersidad, dzielnicę el Raval, plac przed Muzeum MACBA, La Rambla del Raval, modernistyczny bazar La Boqueria, katedrą, Port, dzielnicą Barceloneta, nadmorską promenadę, dzielnicę Poble Nou, Torre Acbar oraz Mercat de les Glories. Największe wrażenie zrobiły jednak: warsztaty i degustacja czekolady w Museu de Xocolata, zajęcia z aktorem i nauka tańca flamenco, Castellers (zamki tworzone z ludzi) oraz wizyta w szkole sredniej IES Lluis Domènech i Montaner. Po prezentacji poszczególnych miast, krajów i szkół młodzież Sienkiewicza, wraz z hiszpańskimi rówieśnikami, uczestniczyła w zajęciach integracyjnych.